Tuesday, 26 April 2016

តើអ្វីទៅជាព្រះធម៌?

តើអ្វីទៅជាព្រះធម៌?
តើអ្វីទៅជាព្រះធម៌?

បច្ចុប្បន្ននេះប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរជាង៩០% ជាពុទ្ធសាសនិក ។ គេច្រើនយល់ថា ព្រះពុទ្ធសាសនាមានតម្លៃណាស់ មិនត្រូវ យកលាយឡំជាមួយនឹងសង្គមមនុស្សទេ ។ បើមើលតាមការបែងចែកនេះ យើងអាច​សន្និដ្ឋានបានថា ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរមិនទាន់ស្គាល់ច្បាស់ថា អ្វីទៅជាព្រះធម៌ អី្វទៅជា​សង្គមមនុស្សយើងរស់នៅនៅឡើយទេ ។
ក្នុងចិត្តគំនិតមនុស្សខ្មែរទូទៅ ពាក្យថាធម៌ មិនគឺអ្វីដទៃក្រៅពីវត្ថុសក្តិសិទ្ធិក្រៅខ្លួន ឬជារបស់ពិសិដ្ឋក្នុងសាសនាសម្រាប់ធ្វើការសូធ្យអង្វរកសុំសេចក្តីសុខ និង​ជារបស់ម្យ៉ាងទុកគ្រាន់ធ្វើជាគ្រឿងសក្ការៈបូជា​លើកតម្កើងដោយរំពឹងថា ធម៌អាចធ្វើឲ្យខ្លួន​បានបុណ្យសម្រាប់ជាតិមុខជាតិក្រោយ ។ ពួកគាត់មិនស្គាល់ថា ធម៌ជាអ្វីឲ្យ​ពិតប្រាកដទេ តែគេជឿលើធម៌ខ្លាំងណាស់​។ នៅគ្រប់ពិធីបុណ្យទានបែបសាសនា ពេលណាឮព្រះសង្ឃសូធ្យ គេនាំគ្នាលើកដែសំពះសម្តែងនូវការគោរពភ្លាមតែម្តង ។ គេយល់ថាធម៌មិនពាក់ព័ន្ធនឹងជីវិតរបស់មនុស្សសាមញ្ញឡើយ តែធម៌គឺជារបស់ដែលទុកសម្រាប់គោរពក្រាបថ្វាយបង្គំសុំបុណ្យ ហើយត្រូវឋិតនៅក្នុងគម្ពីរ ក្នុងវត្ត​អារាម ទីណាមួយខ្ពស់ឆ្ងាយដាច់ដោយ​ឡែកពីរឿងលោកិយ មិនត្រូវយកមកប្រ​ឡាក់ប្រឡូកក្នុងរឿងជីវិតប្រចាំថ្ងៃទេ ។ នៅពេលដែលមានទុក្ខ មានបញ្ហាត្រូវដោះស្រាយ ពួកគាត់មិនដែលយកមេរៀនធម៌ មកដោះស្រាយឡើយ តែផ្ទុយទៅវិញបែរជាអង្គុយរអ៊ូតែអំពីបញ្ហាដែលកើតមានឡើង ហើយទៅធ្វើពិធីអង្វរកតាមបែបសាសនា ។ ការធ្វើដូច្នេះយូរៗក៏ក្លាយជាទម្លាប់ ជាប្រពៃណីសាសនា ហើយដោយមានចិត្តស្រលាញ់ងប់ងុលនឹងទំនៀមបែបសាសនានេះ គេក៏ខំអភិរក្សការពារ ហើយ​ហួងហែងមិនព្រមយកទៅប្រើឲ្យបានជាប្រយោជន៍ក្នុងជីវិតប្រចាំថ្ងៃ ។
អ្វីទៅជាធម៌?
          ធម៌ គឺធម្មជាតិ គឺអ្វីៗគ្រប់យ៉ាងដែល អាចកើតមានឡើងក្នុងលោក រាប់បញ្ចូលទាំងជីវិតមនុស្សសត្វផងដែរ (សព្វេ ធម្មា សង្ខារា) ។ លក្ខណៈមួយនៃធម៌ គឺទុក្ខ ។ ការកើតបានជាជីវិតនេះ មិនត្រឹមតែដោយ សារធម៌ទេ តែលក្ខណៈនៃការកើតជាជីវិតនេះតែម្តង គឺជាធម៌ ។ លក្ខណៈនៃជីវិតគឺការមានបញ្ហាត្រូវដោះស្រាយ ។ មូលហេតុ ដែលព្រះពុទ្ធស្វែងរកធម៌ត្រាស់ដឹងធម៌ ហើយបង្រៀនមេរៀនធម៌ដែលមនុស្សលោក គឺមកពីមានទុក្ខ ឬបញ្ហាជីវិតផ្ទាល់ ដែលកំពុងកើតមានជាក់ស្តែង ចំពោះ​មនុស្សគ្រប់គ្នានេះឯង ។ ព្រះពុទ្ធ មិនបានបង្កើតសាសនា ​
ប្រពៃណី ឬក៏ពិធីកម្មជំនឿងប់ងុលតាមបែបសាសនាសម្រាប់ខ្មែរ ឬជាតិសាសន៍ណាមួយនោះ ទេ តែធម៌ដែលព្រះពុទ្ធត្រាស់ដឹងគឺជាដំណើរធម្មជាតិដែលបង្កើតបានជាជីវិតនេះ រួមទាំងបញ្ហាដែលជាប់មកជាមួយជីវិតនេះ ។ ពាក្យថាស្វែងរកធម៌ មិនមែនមានន័យថា ជាការស្វែងរកផ្លូវគេចវេសចេញពីសង្គមមនុស្ស ទៅតាំងខ្លួននៅទីខ្ពស់ដាច់ពីសង្គមមនុស្សនោះទេ ។ ផ្ទុយទៅវិញ ពាក្យថាស្វែងរកធម៌ គឺការស្វែងរកវិធី ឬរបៀបសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាជីវិតជាក់ស្តែងនេះ គឺជាសិល្បៈនៃការរស់ ហើយនោះហើយគឺមេរៀនធម៌ ឬព្រះធម៌ ។
មេរៀនធម៌ ឬព្រះធម៌
          មេរៀនធម៌ ឬព្រះធម៌ដែលព្រះពុទ្ធត្រាស់ដឹង ហើយបានយកមកបង្រៀនយើងនេះ គឺសម្រាប់ទុកឲ្យអ្នកបដិបត្តិយកមកអនុវត្ត ដើម្បីទទួលបាននូវផលប្រយោជន៍ក្នុងពេលនេះ ក្នុងជាតិនេះតែម្តង ។ ដើម្បីឲ្យកាន់តែងាយយល់យើងអាចហៅព្រះធម៌ថា គឺជាមេរៀនដែលសិក្សាអំពីធម៌ ។ តែមានអ្នកយល់ខុសក្នុងមេរៀនធម៌មួយចំនួន បដិបត្តិធម៌ក្នុងន័យគ្រាន់តែជាអបិយ​ជំនឿសម្រាប់រំដោះគ្រោះ ឬអង្វរកបួងសួង សុំសុខ បែបជាពិធីកម្មសាសនាប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់ទៅវិញ ។ ពួកគេរៀនមេរៀនធម៌ត្រឹមតែជាលក្ខណៈទ្រឹស្តីសូធ្យចាំមាត់ តែបើមើលទៅលើការអនុវត្តវិញ នៅតែមិនទទួលបានផលប្រយោជន៌អ្វី សម្រាប់ជីវិត និងសម្រាប់សង្គមសោះ ។​ ផ្ទុយទៅវិញ បែរជារឹតតែបង្កឲ្យសង្គមខ្មែរយើងនេះ មានភាពស្ពឹកស្រពន់ ប្រជាពលរដ្ឋលែងចេះគិតពិចារណាបែបហេតុផល យូរៗទៅកាន់តែក្រទៅៗ និងរឹតតែនាំឲ្យមនុស្សក្នុងសង្គមមានភាពអាត្មានិយមកាន់តែច្រើនឡើងៗ ។
គោលបំណងនៃការស្វែងរកការត្រាស់ដឹងរបស់ព្រះពុទ្ធ គឺការយកមេរៀនដែលសិក្សាអំពីធម៌មកដោះស្រាយបញ្ហាជីវិតជាក់ស្តែងជូនមនុស្សជាតិ ហើយបើសិនមេរៀនដែលត្រាស់ដឹងនោះ មិនអាចយកមកប្រើដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហា ដែលកំពុងតែកើតឡើងក្នុងជីវិតប្រចាំថ្ងៃនេះបានទេ តើយើងរៀនធម៌នោះដើម្បីអ្វី? គោរពនោះដើម្បីអ្វី? ហើយតើព្រះធម៌នោះមានតម្លៃអ្វី? ព្រះធម៌គឺជាមេរៀនជីវិតដែលអាចយកមកបដិបត្តិ ដើម្បីបញ្ចប់នូវសេចក្តីទុក្ខសព្វបែបយ៉ាង ។ មេរៀនដំបូងដែលព្រះពុទ្ធបានបង្រៀនគឺរបៀបនៃការដោះស្រាយបញ្ហា ៤ យ៉ាង (អរិយសច្ចធម៌៤) រួមមានទី ១ ទុក្ខ (បញ្ហា) ទី ២ ទុក្ខសមុទយ (ហេតុដែលនាំឲ្យមានបញ្ហា) ទី ៣ ទុក្ខនិរោធ (ទស្សនវិស័យក្នុងការដោះស្រាយបញ្ហា) និងទី ៤ ទុក្ខនិរោធគាមិនីបដិបទា (ចំណុចចាប់ផ្តើមនៃការដោះស្រាយបញ្ហា និងផ្លូវដែលនាំទៅដល់ការបញ្ចប់បញ្ហា) ។  បញ្ហាអ្វីក៏ដោយក្នុងជីវិត សុទ្ធតែអាចយករបៀបនៃការដោះស្រាយបញ្ហាទាំង ៤ យ៉ាងនេះ ធ្វើជាគោលការណ៍ក្នងការដោះស្រាយបានទាំងអស់ ។ ប្រជាពលរដ្ឋខ្មែរកំពុងតែលិចលង់ លក់នៅក្នុងពិធីសាសនា ។ ការដែលមិនស្គាល់ធម៌មិនយល់ធម៌នេះហើយ ដែលនាំឲ្យមានការបដិបត្តិធម៌ខុស ។ ពាក្យថាបដិបត្តិខុស គឺសំដៅដល់ការប្រព្រឹត្តទាំងឡាយណា ដែលមិននាំទៅរកការរីកចម្រើនជាទូទៅ ។ ពេលដែលធម៌ទី ១ គឺទុក្ខ ឬបញ្ហាកើតឡើង គេក៏ឆ្លេឆ្លាអន្ទះអន្ទែងហើយចេះតែអង្គុយរអ៊ូរទាំពីបញ្ហានោះ មិននាំគ្នាលើកយករបៀបដោះស្រាយបញ្ហាសោះ ។
ទុក្ខ គឺជារបស់សកលកើតមានជាទូទៅលើមនុស្សគ្រប់ៗគ្នា មិនមែនមានតែក្នុងពុទ្ធសាសនា ឬសាសនាដទៃណានោះទេ ។ ទុក្ខ ឬបញ្ហា គឺកើតមានឡើងចំពោះមនុស្សគ្រប់គ្នា ដោយរាប់ទាំងរឿនសង្គមទូទៅ ទោះបីជាអ្នកមិនចូលចិត្ត ឬចូលចិត្តផងដែរ ។ ចំណែកឯ វិធីរំលត់ទុក្ខ (ទុក្ខនិរោធគាមិនីបដិបទា) ឬរបៀបដោះស្រាយបញ្ហា ក៏ត្រូវតែជារបស់សកលដោយមិនមានបែងចែកព្រំដែននិកាយ សាសនា ប្រជាពលរដ្ឋ ឬមន្ត្រីរាជការអ្នកដឹកនាំប្រទេសដែរ ។ ជំងឺ គឺជាជំងឺសកល ថ្នាំព្យាបាលជំងឺក៏ត្រូវតែសកលដែរ ។ ព្រះពុទ្ធ មិនបានបង្រៀនមេរៀនជីវិត ឬរបៀបដោះស្រាយបញ្ហា ទុកសម្រាប់តែអ្នកសាសនាណាមួយ ឬក៏ទុកសម្រាប់តែពួកអ្នកបួសប៉ុណ្ណោះទេ តែក៏សម្រាប់មនុស្សទូទៅ ដើម្បីយកទៅដោះស្រាយបញ្ហាគ្រួសារ សង្គម និងប្រទេសជាតិទាំងមូលផងដែរ ។ ដូច្នេះ ការដែលលើកឡើងថា ព្រះធម៌ជាពុទ្ធសាសនានោះមិត្រឹមត្រូវទេ ហើយការដែលអ្នកសាសនាលើកឡើងថា មិនត្រូវយកព្រះធម៌ទៅលាយឡំជាមួយនឹងរឿងសង្គម ក៏រឹតតែមិនត្រឹមត្រូវទៅទៀត ។ ក្នុងន័យត្រឹមត្រូវ មិនមែនយើងយកព្រះធម៌មកលាយឡំជាមួយនឹងរឿងសង្គមឡើយ តែគឺយើងយកព្រះធម៌មកដោះស្រាយបញ្ហាក្នុងសង្គមនេះតែម្តង ។
ទុក្ខ ឬបញ្ហា គឺជាអរិយសច្ចៈទី ១​ គឺជាធម៌ដែលត្រូវកំណត់ដឹង ។ បញ្ហាសង្គមក៏ជាធម៌ ពោលគឺ​
ជាធម៌ដែលយើងត្រូវយល់ដឹង និងដោះស្រាយដោយគោលធម៌ផងដែរ ។ មេរៀនធម៌មានភាពសាមញ្ញ ជាក់ស្តែងនិយមមានលក្ខណៈសកល ជាពិសេសមិនមែនជារឿងសាសនា តែអាចអនុវត្តបាន ។ ព្រះធម៌និងគ្មានតម្លៃទេ ប្រសិនបើព្រះធម៌មិនអាចយកមកអនុវត្ត ដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហាជាក់ស្តែងបាន ។ ព្រះធម៌មានតម្លៃលុះត្រាតែព្រះធម៌ផ្តល់ផលប្រយោជន៍ដល់យើង ហើយដើម្បីបានទទួលផលប្រយោជន៍បាន​ លុះត្រាតែយើងបដិបត្តិជាក់ស្តែង ។ ឯលក្ខណៈសាមញ្ញនោះ គឺវាពាក់ព័ន្ធនឹងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃរបស់មនុស្សទូទៅតែម្តង ។
ព្រះពុទ្ធបង្រៀនតែរបស់ពីរយ៉ាងប៉ុណ្ណោះ គឺទុក្ខ និងវិធីនៃការរំលត់ទុក្ខនោះ (បញ្ហា និងរបៀបនៃការដោះស្រាយបញ្ហា) ។​ សង្គម ក៏ត្រូវការធម៌ក្នុងការដោះស្រាយបញ្ហាប្រចាំថ្ងៃរបស់មនុស្សទូទៅផងដែរ ។ ឯព្រះធម៌ជាមេរៀនដែលសិក្សាឲ្យស្គាល់អំពីធម៌ ដើម្បីឲ្យអាចរស់នៅស្របនឹងលក្ខណៈរបស់ធម៌ដែលនាំទៅរកការរីកចម្រើនទាំងអស់គ្នា ។
បញ្ហាដែលមនុស្សទូទៅនៅតែមិនអាចទទួលយកព្រះធម៌មកធ្វើជាមាគ៌ា ក្នុងការដោះស្រាយបញ្ហាសង្គមបាននោះ គឺព្រោះតែទី ១ ពួកគាត់យល់ច្រឡំថាព្រះធម៌ គឺជាសាសនាមួយដែលបរិសុទ្ធ ស្អាតស្អំ ផុតពីរឿងលោកិយទុកដើម្បីថ្វាយបង្គំបួងសួងសុំទៅឋានសួគ៌ និងទី ២ គាត់យល់ថា រឿងសង្គមគឺជារឿងមិនស្អាតស្អំ ដូច្នេះមិនត្រូវយករឿងសង្គមទៅប្រឡាក់ជាមួយនឹងសាសនាដ៏ស្អាតស្អំរបស់ពួកគាត់ទេ ។
ការបដិបត្តិធម៌
          ការមិនស្គាល់ពីតម្លៃនៃព្រះធម៌ និងការមិនស្គាល់ពីសារៈសំខាន់នៃការងារសង្គម គឺជាហេតុដែលធ្វើឲ្យជីវិតរស់នៅពោរពេញដោយទុក្ខ សង្គមពោរពេញដោយបញ្ហាមិនចេះចប់ ។ ការពិតការបដិបត្តិព្រះធម៌ត្រឹមត្រូវនាំឲ្យចិត្តមនុស្សមានលំនឹង និងមានសេចក្តីសុខស្ងប់ល្អណាស់ ហើយការចូលរួមធ្វើសកម្មភាពរបស់មនុស្សទូទៅក្នុងសង្គម ប្រកបដោយការយល់ដឹងនឹងនាំឲ្យសង្គមមានលោកសម្ភារៈសម្បូរសប្បាយ និងរីកចម្រើនរុងរឿង ។ ព្រះធម៌ គឺជាសិល្បៈនៃការរស់ និងបង្រៀនអំពីរបៀនរស់នៅ បង្រៀនមនុស្សឲ្យចេះរស់នៅ ដោយស្គាល់ប្រមាណមិនអន្ទះអន្ទែង ហើយក៏មិនស្ពឹកស្រពន់ក្នុងដំណើរជីវិត ។
តើការបដិបត្តិធម៌ត្រឹមត្រូវនោះដូចម្តេចទៅ? ដំបូងយើងត្រូវស្គាល់ ថាតើធម៌ជាអ្វីសិន ។ តើវាជារឿងស្រមើស្រមៃអរូបិយ រឿងជាតិមុន ជាតិក្រោយ រឿងសួគ៌នរក រឿងពិធីកម្មសាសនា រឿងប្រពៃណី ដែលសម្រាប់តែមនុស្សចាស់ៗសូធ្យអង្វរកបួងសួង ឬក៏ធម៌ជាធម្មជាតិពោលគឺជាអ្វីៗគ្រប់យ៉ាងដែលកើតឡើងក្នុងលោក ក្រោមច្បាប់ធម្មជាតិ គឺ អនិច្ចំ (ការប្រែប្រួល) ទុក្ខំ (ភាពមិនអមតៈ) និងអនត្តា (ភាពមិនឯករាជ្យនៃធម្មជាតិ) ដែលរាប់ទាំងរឿងសង្គមផងដែរ ឬក៏យ៉ាងណា? កាលណាបើយើងបានយល់ច្បាស់ថា ធម៌គឺដំណើរធម្មជាតិដូច្នេះហើយ យើងនឹងចេះបដិបត្តិស្របជាមួយនឹងដំណើរធម្មជាតិ ដែលនាំទៅរកការរីកចម្រើនទាំងអស់គ្នា ។
ការបដិបត្តិធម៌ដែលត្រឹមត្រូវ គឺការបដិបត្តិដែលមិនចង្អៀតចង្អល់ មិនមានការបែងចែកជានិកាយ ជំនឿសាសនា មិនសម្រាប់តែអ្នកបួស ឬក្រុមពួក ប្រភេទមនុស្ស ឬជាតិសាសន៍ណាមួយនោះទេ ។ ការបដិបត្តិធម៌គឺការរំដោះទុក្ខ ជាការដោះស្រាយបញ្ហា ។ ទុក្ខមាននៅគ្រប់ជីវិត ហើយគ្រប់ជីវិតសុទ្ធតែពាក់ព័ន្ធនឹងរឿងសង្គម ។ សង្គម គឺជាបញ្ហាដែលយើងទាំងអស់គ្នាត្រូវដោះស្រាយ ។ ការដោះស្រាយបញ្ហាសង្គម គឺការដោះស្រាយបញ្ហាជីវិត ។ ដូច្នេះ ការដោះស្រាយបញ្ហាសង្គម គឺជាការបដិបត្តិធម៌ ។ បើកាលណាមនុស្សម្នាក់ៗមានសេចក្តីស្ងប់ នាំឲ្យ​សង្គមនោះមានសេចក្តីស្ងប់ដែរ ។ តែសង្គមនោះនឹងមិនអាចមានសេចក្តីស្ងប់បានឡើយ ប្រសិនបើ មានតែការសូធ្យធម៌ ហើយរឿងសង្គមនៅមិនទាន់បានដោះស្រាយរួចរាលទេនោះ ។ រឿងធម៌មានការជាប់ព័ន្ធដល់ស្ថានភាពផ្លូវចិត្តរបស់យើង ឯរឿងសង្គមជារឿងពាក់ព័ន្ធនឹងស្ថានភាពជីវភាពរបស់យើង ។ តម្រូវការប្រចាំថ្ងៃ រឿងកូនរៀនសូត្រ ទំនិញឡើងថ្លៃ អត់ការ​ងារធ្វើ គ្មានទីផ្សារលក់ផលិតផល សុខភាព សន្តិសុខសង្គម ភាពក្រីក្រ សិទ្ធ សេរីភាព គម្លាតរវាងអ្នកមាន និងអ្នកក្រ។ល។ ភាពលំបាកលំបិនក្នុងការរស់នៅគ្រប់បែបយ៉ាងទាំងនោះ សុទ្ធ​តែ​មានពាក់ព័ន្ធនឹងរឿងបដិបត្តិធម៌ និងរឿងសង្គមទាំងអស់ ។

          ដូច្នេះ កាបដិបត្តិព្រះធម៌មានសារៈសំខាន់ខ្លាំងណាស់ ចំពោះជីវភាពរស់នៅប្រចាំថ្ងៃរបស់យើង ប្រសិនបើជីវិតយើងគ្មានធម៌ ជីវិតយើងក៏គ្មានសេចក្តីសុខដែរ ។

ដកស្រង់នឹងវាយអត្ថដោយបងៈ វ៉ាន់ កនិដ្ឋ

No comments:

Post a Comment